De Bijenkorf roept retailers op tot duurzaamheid

De Bijenkorf roept retailers op tot duurzaamheid

De Bijenkorf is naar eigen zeggen een van de eerste retailers in Nederland die het convenant Duurzame Kleding en Textiel ondertekent. De warenhuisketen roept andere retailers op hetzelfde te doen, om zo tot een gezamenlijke aanpak van de thema’s in het convenant te komen.

Het doel van het akkoord is om de kleding- en textielindustrie zelf verantwoordelijkheid te laten nemen bij het terugdringen van mensenrechtenschendingen en natuur- en milieuschade. Daarbij staan negen thema’s centraal, waaronder kinderarbeid, loon, grondstofgebruik en dierenwelzijn. De Bijenkorf zal naar eigen zeggen ‘initiatieven nemen om transparantie en duurzaam ondernemerschap te vergroten’, zonder die verder te concretiseren.

H&M wees vorige week eveneens op het belang van een gezamenlijke aanpak van misstanden in textielfabrieken. De aanleiding was een studie van Asia Floor Wage Alliance (AFWA), waarin onder meer onderbetaling en dwangarbeid aan de kaak werden gesteld. “Die problemen spelen in de hele industrie, en het is vaak moeilijk om daar als individueel bedrijf iets tegen te doen”, zei een woordvoerder van de Zweedse fashionretailer.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!