Coolblue blijft groeikampioen

Coolblue blijft groeikampioen

Coolblue heeft tussen 2012 en 2014 de grootste omzetgroei gerealiseerd onder Nederlandse retailers. Daarmee staat de etailer voor het tweede jaar op rij op de eerste plek in de RetailTrends Fabulous 40, samengesteld door corporate finance adviesbureau Capitalmind.

De omzet van Coolblue groeide in de gemeten periode met 45,67 procent. De webwinkel heeft als enige genoteerde retailer een groei van boven de veertig procent en staat met stip op de eerste plek. Op de tweede plek staat U.R. Nieland Beheer, het concern achter Fonteyn, met een groei van 37,05 procent. De top drie wordt afgesloten door Rituals, dat in de meetperiode met 33,3 procent groeide.

Alleen de bovenste 25 namen in de lijst hebben hun omzet tussen 2012 en 2014 zien groeien. Opvallende namen die uit de lijst zijn verdwenen zijn onder meer te vinden in de elektronicabranche. Zo is Paradigit niet meer in de lijst te vinden, terwijl de computerwinkelketen in de voorgaande twee edities nog in de top tien stond. Ook BAS Group, de lijstaanvoerder van twee jaar geleden, is uit de Fabulous 40 gevallen.

Samenstelling van de Retailtrends Fabulous 40
Capitalmind houdt bij het selecteren de volgende criteria aan:
1. De hoofdactiviteit is detailhandel in food of non-food. Andere activeiten moeten dienend aan retail zijn, denk aan groothandel of vastgoedbeheer.
2. Zowel clicks als bricks.
3. Geen automotive, oil & gas.
4. Minimaal vijf miljoen euro omzet in een van de drie gemeten jaren.
5. Bedrijven met een Nederlandse entiteit.
6. Nederlandse aandeelhouder of een (internationale) investeerder.
7. De jaarrekening moet bij de Kamer van Koophandel zijn gedeponeerd voor 1 mei 2016.

De omzetten van eventuele franchisenemers zijn niet in de rangschikking meegenomen. De volledige RetailTrends Fabulous 40 staat in het juninummer van RetailTrends. Klik hier meer informatie over een abonnement.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!