Op iedere acht actieve bedrijven in Nederland is één webwinkel. Ons land heeft daarmee relatief veel meer webwinkels dan België en Frankrijk, blijkt uit onderzoek van Kompass Benelux.
In België is één op de 22 actieve bedrijven een webshop, in Frankrijk één per 25. Wel heeft Frankrijk met bijna 143 duizend het grootste absolute aantal webwinkels. In Nederland zijn ruim honderdduizend webwinkels actief.
Het overgrote deel van de e-commercebedrijven bestaat uit kleine ondernemingen, blijkt verder uit het onderzoek. 91 procent van alle omzet uit de Nederlandse internetverkoop komt via bedrijven met nul tot vijf werknemers. "Webwinkels zijn niet langer voorbehouden voor enkele grote merken, want ze werden al snel ook voor andere bedrijven een haalbare kaart”, concludeert managing sales partner Maarten Kuiper van Kompass Benelux. E-commerce is volgens hem voor veel kleine zelfstandigen de efficiëntste en snelste manier om een zaak van de grond te laten komen.
Het aantal webwinkels vormt een nieuwe indicatie van de economische dynamiek, stelt Kuiper. “Het weerspiegelt het gedrag van onze bedrijven en organisaties tijdens hun digitale transformatie, maar het toont ook hoe het gesteld is met het ondernemerschap in ons land.”
Reacties 0