​Jeans Centre in actie tegen trafficverlies

​Jeans Centre in actie tegen trafficverlies

Jeans Centre is de afgelopen jaren veertig procent van zijn traffic in de winkels kwijtgeraakt. “Als je niets doet, zou je ook veertig procent minder omzet draaien. Maar dat is niet het geval”, aldus ceo Peter Berg op het jaarcongres Trends & Transities in Retail.

Jeans Centre heeft momenteel 94 vestigingen in ons land, veelal in kleinere plaatsen als Ermelo. Een winkel in Steenwijk werd in een eerder stadium gesloten. “Daar komt geen Primark om de traffic te boosten, dus moet je daar een keer afscheid van nemen”, aldus Berg.

Om ondanks de lagere bezoekersaantallen toch te kunnen groeien, is Jeans Centre bezig met een transitie. De retailer mikt daarbij op het nieuwe midden, omdat er volgens Berg in steden als Roermond niet alleen behoefte is aan alleen hele goedkope en hele dure winkels. Daarbij draait het om onderscheidend vermogen, iets waar het bij V&D aan heeft ontbroken. “Zara, dat je tot de onderkant van het midden kan rekenen, en Sissy-Boy laten zien dat er nog gewoon plek is voor het middensegment.”

Jeans Centre zit volgens Berg momenteel midden in de transitie. “Of we ver genoeg zijn, is de vraag. We hebben nog een lange weg te gaan, maar dat geldt voor meerdere retailers.” De modeketen heeft inmiddels dertien winkels omgebouwd naar een nieuw concept en hoopt binnen drie jaar de transformatie af te ronden.

In de winkels is onder meer plek voor kiosks, die voor minder nee-verkopen zorgen. “De winkel in Ermelo beschikt nu over hetzelfde assortiment als in Breda en Eindhoven.” Bovendien biedt het volgens de ceo ook de mogelijkheid voor de longtail, door producten aan te bieden die Jeans Centre nu nog niet verkoopt.

Berg is erg te spreken over de groei van de webshop. “Vroeger vond ik de groeicijfers leuk, meer niet. Nu begint ook het volume leuke vormen aan te nemen.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!