Met zoân tweehonderdduizend vierkante meter aan inspiratie is het event Salone del Mobile in het centrum van Milaan een ideale plek om te zien wat speelt binnen retail. Retail, innovatie en de overtuigingskracht van de perfecte expositie smelten hier samen. Carin Frijters, eigenaar van CF retail en RetailTheater, deelt in het juninummer van RetailTrends zes hoogtepunten. RetailWatching voegt er â nu we er toch zijn â zes niet te missen storedesigns uit Milaan aan toe.
Adidas
Adidas beschikt sinds eind 2015 over een flagshipstore van tweehonderd vierkante meter in Milaan. Voor het storedesign is samengewerkt met lokale, opkomende kunstenaars.
Replay
In Replay The Stage laat het merk duidelijk zien wat de positieve consequenties zijn van blurring, in de vorm van een champagnelounge, sushibare en restaurant dat alleen Milanese gerechten serveert.
COS
De Japanse architect Sou Fujimito heeft een verrassende installatie voor COS ingericht: Forest of Light. Dit lichtbos bestaat uit talloze lichtkegels die uit het plafond komen (zie hoofdfoto). De lichten pulseren en veranderen continue; bezoekers gaan er een interactie mee aan.
Eataly
Overal waar je bij Eataly kijkt, zie je de bereiding van verse producten. De horecaformule maakt duidelijk dat food âthe new fashionâ is.
Nonostante Marras
Alles klopt volgens Frijters aan de beleving van Nonostante Marras: van de styling tot merchandise en van de muziek tot de verschijning van de medewerkers. âHet toppunt van hedendaags retailtheater met een ziel.â
OVS
Fashionretailer OVS combineert een haast Apple-achtige, transparante gevel met omnichannel spektakel. Blikvanger is de grote spiegel met ledverlichting die de drie verdiepingen als het ware aan elkaar verbindt.
In het juninummer van RetailTrends wordt uitgebreid bij de bovenste zes hoogtepunten stilgestaan. Maar Milaan is natuurlijk ook buiten het event Salone del Mobile om het bezoeken waard. Niet voor niets wordt het de mondiale modestad genoemd. Maar er is meer dan fashion.
Nespresso
Zo heeft Nespresso vorig jaar in Milaan zijn eerste flagshipstore in het land geopend. De winkel in Milaan beschikt over vier verdiepingen, elk met een ander doeleinde. Op de eerste verdieping vinden klanten een âatelier expertâ-ruimte, die is gewijd aan workshops en speciale proeverijen. Verder is er een afdeling met een koffietafel waar consumenten het laatste Nespresso-nieuws kunnen vinden en tevens de Grand Cruâs van het merk kunnen proeven. Natuurlijk is er ook een selfservicebalie, waar capsules besteld en betaald of afgehaald kunnen worden.
Deborah Milano
Deborah Milano is een cosmeticamerk uit â je raadt het al â Milaan. De winkel in haar thuisstad staat geheel in het teken van zijn producten, door de rest van de veertig vierkante meter tellende ruimte fel te verlichten.
Spazio Rossana Orlandi
Spazio Rossana Orlandi is elk jaar weer één van de hoogtepunten van de Milan Design Week. Het is deels een gallerij, deels een designwinkel en deels een café, dankzij een zonovergoten binnenplaats.
Aesop
Als we storedesigns behandelen, kan Aesop natuurlijk niet ontbreken. Het Australische cosmeticamerk zet wereldwijd pareltjes neer en Milaan vormt geen uitzondering. Deze winkel van 35 vierkante meter werd begin dit jaar geopend.
Camper
Ook het storedesign van de nieuwste Camper-winkel komt nooit overeen met die van eerdere vestigingen. Van veters aan het plafond tot een muur van witte schoenen, de winkels van Camper blinken vaak uit in originaliteit. De winkel in hartje Milaan bestaat louter uit houten planken, die in vakken van 32 bij 32 centimeter zijn opgedeeld. Zelfs de kassa is in dit design geïntegreerd.
Ferrari
Je kunt natuurlijk de fabriek van Ferrari in Maranello bezoeken, maar voor een snelle pitstop kun je gerust in Milaan blijven. Daar beschikt het automerk sinds vorig jaar over een nieuw vlaggenschip, dat natuurlijk niet in dit overzicht mag ontbreken. Met Formule 1-simulators, interactieve videowalls en tal van dure autoâs kan de autoliefhebber hier zijn hart ophalen.
Reacties 0