Consumenten die op zondag of maandag door de winkelstraat lopen, zijn sneller geneigd tot een aankoop dan op andere dagen van de week. Dat blijkt uit onderzoek van ING en Retail Management Center (RMC).
Voor het onderzoek heeft ING de koopstromen in de Amsterdamse Kalverstraat onderzocht, terwijl RMC keek naar de loopstromen. Het verband tussen die twee blijkt op zondag en maandag veel sterker dan op andere dagen. Verder blijkt het verband sterker tussen één uur ’s middags en zes uur ’s avonds, dan bijvoorbeeld ’s ochtends of tijdens de koopavond.
Uit het onderzoek blijkt verder dat de connectie tussen passantenstromen en aankopen het sterkst is voor modewinkels. Het verband is voor die branche lineair. Voor schoenenretailers en drogisterijen hebben meer passanten relatief minder effect op de kassa, bij telecomwinkels het minst.
Het onderzoek heeft zich alleen gericht op passanten in de winkelstraat en aankopen aan de kassa. De bezoekersaantallen in de winkels zijn niet onderzocht.
Reacties 0