Retailers moeten innoveren om overeind te blijven, maar veel bedrijven worstelen daarmee. Niet nodig, stelt cross-industry expert Ramon Vullings. De beste ideeën bestaan namelijk al lang in andere sectoren. De kunst is ze te vinden en goed toe te passen. Op het Retail & Brands Festival vertelt hij wat we kunnen leren uit andere sectoren om tactisch voordeel te behalen. Hij deelt alvast vijf verhalen die de mogelijkheden van cross-industry innovatie illustreren.
De oplossing voor ‘wicked problems’
Bedrijven hebben lang binnen hun bestaande ecosysteem samengewerkt, van leveranciers, tot klanten en zelfs concurrenten. Voor de oplossing van ‘wicked problems’ - een probleem waarover we weinig weten en waarover we het niet makkelijk eens worden – wordt steeds vaker een beroep gedaan op nieuwe partners. Maar een cross-industry samenwerking opbouwen en onderhouden is zo makkelijk nog niet.
Lees verder bij Harvard Business Review: http://bit.ly/28IfpT9
Waarom Steve Jobs trots was op het stelen van ideeën
Ideeën die van anderen afkomstig zijn, worden al snel negatief ontvangen. Het ‘Not Invented Here’-syndroom wordt dat genoemd. Toch is het lenen van andermans ideeën slim. En tegelijkertijd een stuk moeilijker voor het brein.
Lees verder bij Inc.com: http://on.inc.com/28Ig3Nd
De kaders van digitale disruptie
Bedrijven falen vaak in het herkennen van disruptieve bedreigingen, tot het moment dat het te laat is. En zelfs als ze er op tijd bij zijn, handelen ze vaak niet moedig genoeg. Dat kan anders.
Lees verder bij McKinsey: http://bit.ly/28IlwaZ
Wat hotels van vliegtuigontwerpers kunnen leren
Ramon Vullings plaatst op zijn blog regelmatig voorbeelden van bedrijven die cross-industry werken. Zoals hotelketen Yotel, die vliegtuigontwerpers inzet om zijn kosten laag te houden.
Leren en afleren
Dat het aanleren van een simpele verandering niet zo eenvoudig is als het lijkt, blijkt uit deze ‘Backwards Bike’. “Een geweldige video die de elasticiteit van ons brein illustreert”, aldus Vullings.
Kom op donderdag 8 september ook naar het Retail & Brands Festival. Vroege vogels profiteren van een fijne korting.
Reacties 0