​Mango al jaren verliesgevend in Nederland

​Mango al jaren verliesgevend in Nederland

Mango heeft de afgelopen vier jaar ruim twaalf miljoen euro verlies gedraaid in Nederland. De verliezen zijn in de verhouding tot de omzet substantieel, schrijft RTL Z.

De Spaanse modeketen is met 37 winkels in ons land actief, die gezamenlijk goed zijn voor veertig miljoen euro omzet. Vorig jaar werd een verlies van 2,3 miljoen euro gedraaid, zo werd vorige week al duidelijk. Mango moest onder meer een voorziening van 667 duizend euro nemen door het faillissement van V&D, waar sinds 2009 shop-in-shops gevestigd waren.

De rode cijfers van vorig jaar blijken echter geen uitzondering. Zo werd in 2012 al een verlies van 3,2 miljoen euro geleden, gevolgd door 5,3 miljoen in 2013 en 1,6 miljoen in 2014.

Mango boekte vorig jaar wereldwijd een winst van vier miljoen euro. Dat is volgens de retailer relatief weinig vanwege valuta-effecten en investeringen in onder meer megastores. Het businessmodel is omgevormd om aantrekkelijker te worden, laat een woordvoerder weten. Zo zijn de prijzen onlangs verlaagd om de concurrentie met Primark aan te kunnen, terwijl de collectie iedere twee weken wordt ververst. “De inzet op groei ten koste van korte termijnwinst is bewust gepland, en zal leiden tot een grotere winstgevendheid in de toekomst.”

Mango zegt geen plannen te hebben om te snijden in de Nederlandse winkeloperatie. “Mango gaat geen winkels sluiten in Nederland, gaat geen werknemers ontslaan, en zal zich niet terugtrekken uit Nederland”, aldus de woordvoerder.

Reacties

Laatste nieuws


Lees hier 15 toekomstverkenningen in retail

In een compleet vernieuwd jubileummagazine van RetailTrends vind je maar liefst vijftien toekomstverkenningen in de retail. Hoe ziet de supermarkt eruit in 2050? Hoe ver zijn we op het gebied van duurzaamheid en innovatie? Kennen we de consument van de toekomst eigenlijk? Lees het in RetailTrends.








RetailTrends