De impact van de Brexit op de Nederlandse detailhandel ligt vooral in de onzekerheid en een lager consumentenvertrouwen. ‘Wanneer het vertrouwen daalt leidt dat tot uitstel of afstel van bestedingen’, stelt ING in een dinsdag gepubliceerd rapport.
Vooral de consumentenelektronicabranche kan volgens de bank hinder ondervinden van de Brexit. Consumenten kopen namelijk vooral minder duurzame consumptiegoederen als hun vertrouwen langdurig onder druk staat. Ook de modebranche is gevoelig voor de stemming van consumenten.
De impact op de foodbranche is naar verwachting van de bank niet groot, omdat food als eerste levensbehoefte minder snel wordt beïnvloed. ING wijst erop de autoverkopen wel kunnen teruglopen. Die branche is echter gevoeliger voor fiscale veranderingen, door het grote belang van de zakelijke markt.
De Nederlandse detailhandel kan dit jaar op een volumestijging van één procent rekenen. Voor volgend jaar houdt ING rekening met een groei van 0,9 procent. Dat is flink lager dan voorgaande ramingen van de bank, waarin werd uitgegaan van respectievelijk 2,2 en één procent groei.
Reacties 0