Het marktaandeel van private label binnen de FMCG-markt is vorig jaar in vrijwel alle Europese landen gedaald. In Nederland bedroeg de daling 0,3 procentpunt, blijkt uit een rapport van marktonderzoeker IRI.
Het aandeel van private label daalde het hardst in Frankrijk, met één procentpunt. Van de acht onderzochte landen was alleen in het Verenigd Koninkrijk een stijging (0,4 procentpunt). Over heel Europa daalde het marktaandeel met 0,6 procentpunt tot 38,3 procent.
Het lagere marktaandeel laat volgens IRI zien dat zowel retailers als fabrikanten worstelen met de huidige marktomstandigheden. Aan de ene kant kampen zij met de opkomst van discounters, terwijl anderzijds A-merken fors in promoties investeren. Verder stabiliseert de groei van het aantal private label-producten, terwijl A-merken nog wel fors in volume toenemen.
De totale verkopen van private label zijn in Nederland stabiel, maar het marktaandeel staat in alle hoofdcategorieën onder druk. Wel ziet IRI in enkele subcategorieën, zoals koffie en eieren, een groei van het aandeel van private label.
Eerder dit jaar werd al bekend dat A-merken in 2015 voor het eerst in zeven jaar harder zijn gegroeid binnen supermarkten dan huismerken. De grootste honderd A-merken groeiden met gemiddeld 1,3 procent, waar huismerken op een groei van 0,3 procent bleven steken.
Reacties 0