Het nieuwe jasje van Carpetright

Het nieuwe jasje van Carpetright

Verschillende retailers hebben baat bij een aantrekkende woningmarkt. Gamma, Kwantum en IKEA zijn voor de hand liggende namen om aan te denken. Maar ook Carpetright pikt zijn graantje mee. De vloerenspecialist heeft zijn resultaat in ons land flink zien verbeteren en voorziet zijn winkelbestand van een nieuw concept. Inspiratie en navigatie zijn daarbij de speerpunten, zegt marketing manager Europe Ellen Haans.

Nog maar drie jaar geleden was Nederland het zorgenkindje van Carpetright. Nu groeit de vloerenretailer juist in ons land, terwijl de totale omzet is gedaald. Carpetright zette in het afgelopen boekjaar 7,6 procent meer om in Nederland dan een jaar eerder en verdubbelde het bedrijfsresultaat tot 2,7 miljoen euro. Bovendien is onlangs de vestiging in Utrecht als eerste in ons land voorzien van het nieuwe winkelconcept, waar in Groot-Brittannië vorig jaar al mee werd gestart. Toch wordt de variant van de thuismarkt niet één op één overgezet naar de Nederlandse winkels. “We hebben de lessen die we op de Britse markt hebben geleerd gebruikt voor het concept hier”, zegt Haans. “Maar de Engelse markt is bijvoorbeeld veel meer op tapijtgericht, terwijl hier laminaat- en parketvloeren belangrijker zijn. De Engelse consument heeft andere behoeften dan de Nederlandse. Zulke verschillen zijn in de Nederlandse winkels verwerkt.”

De vernieuwde winkelinrichting is mede tot stand gekomen op grond van een consumentenonderzoek. Daar kwam bijvoorbeeld uit dat klanten behoefte hebben aan het opdoen van inspiratie in de winkel. Dus creëerde Carpetright een speciale ‘inspiratiehoek’. “Daarbij ligt de nadruk op de combinaties tussen de verschillende productgroepen”, legt Haans uit. “Dus vloeren met bijpassende vloerkleden, maar bijvoorbeeld ook met gordijnen.” Daarnaast bleek er veel vraag te zijn naar bijproducten zoals accessoires, plinten en ondervloeren.

In het vernieuwde Carpetright wordt ook een duidelijk onderscheid gemaakt tussen showroom en afhaalmagazijn. Voorheen waren die één geheel, legt Haans uit. “Nu zijn die heel duidelijk gescheiden. Na binnenkomst volgt eerst de showroom, en komen de klanten daarna in een soort takeaway-magazijn.” De navigatie in de winkel is verder verbeterd. Alle promoties zijn gecentreerd rond het middenpad na de entree, daarna is alles in duidelijke productgroepen ingedeeld. Binnen die groepen is alles weer op kleur gesorteerd en voorzien van productinformatie. “De eerste resultaten zijn goed en voor ons de bevestiging dat dit concept aanslaat.”

De primeur in Utrecht moet dan ook het startsein zijn voor een grootschalige uitrol in ons land. Daar wordt de komende maanden mee gestart, al verwacht Haans niet dat die dit jaar al voltooid zal worden. Met 116 winkels in Nederland en België is dat wat al te kortdag. Het winkelbestand in ons land ligt al enige tijd stabiel op 93 winkels, en volgens Haans zijn er geen concrete uitbreidingsplannen. “We blijven nieuwe mogelijkheden in de gaten houden, maar we hebben met 93 vestigingen al landelijke dekking.”

Carpetright staat bekend als vloerenspecialist, maar zoekt nadrukkelijk naar raakvlakken binnen de branche om het productaanbod mee uit te breiden. Zo hoort bij de uitrol van het nieuwe winkelconcept ook de toevoeging van gordijnen en raamdecoratie aan het assortiment. In tachtig winkels is die productgroep inmiddels al te vinden. Voor verdere aanvullingen wordt de markt in de gaten gehouden voor de consumentenbehoeften, zegt Haans. Want het ontzorgen van de klant op alle fronten, dat is volgens haar het grote speerpunt van Carpetright. “Alles van A tot Z verzorgen, van opmeten tot op maat maken en plaatsen, is wat ons uniek maakt.”