Zeventig procent van de Nederlanders heeft vorig jaar iets online gekocht voor eigen gebruik. Dat is iets meer dan een jaar eerder, toen dat percentage nog op 69,7 procent lag. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.
Het aandeel online kopers is het hoogst bij consumenten van 25 tot 35 jaar, waarvan 92,1 procent vorig jaar iets online kocht. Van de 65-plussers deed 33,6 procent vorig jaar een online bestelling, tegenover 32,1 procent in 2014.
Consumenten kopen vooral kaartjes voor evenementen (45,1 procent) online, gevolgd door kleding of sportartikelen (42,4 procent) en vakanties (39,9 procent). In vergelijking met vorig jaar werden vooral soft- en hardware en elektronische benodigdheden vaak online gekocht. Waar in 2014 nog 18,3 procent iets uit deze categorie online kocht, was dat vorig jaar al 24,8 procent.
Levensmiddelen, cosmetica en schoonmaakproducten (14,7 procent) en huishoudelijke goederen en apparaten (23,9 procent) werden iets vaker online gekocht. Opvallend is de daling voor de categorieën film en muziek en boeken, tijdschriften en kranten. 14,9 procent van de consumenten kocht vorig jaar film of muziek online, tegen 17,8 procent een jaar eerder. Bij boeken, tijdschriften en kranten liep dat percentage terug van 28,7 naar 28,2.
Reacties 0