En daar is de volgende in het rijtje 'merken die gaan retailen'. Deze keer is het elektronicaproducent Sonos die zijn eerste flagshipstore opent, in het New Yorkse SoHo. In de winkel draait het minstens zo veel om de ervaring als om de producten zelf.
De winkel beslaat een kleine vierhonderd vierkante meter op de begane grond van een negentiende-eeuws gebouw. Het interieur is ontworpen door het lokale bureau Partners & Spade. Dat de flagshipstore volledig om geluidservaring draait, blijkt wel uit de zeven luisterkamers. De ruimtes, die de indruk wekken van een soort hutjes, vormen de kern van de winkel.
Het design van de kamers is volledig gericht op een maximale geluidskwaliteit. Vier rijen gipsplaten, glas in staalframes en de schuin lopende glazen platen moeten al het geluid in de juiste ruimte houden. Klanten kunnen in de kamers muziek kiezen met Spotify, Apple Music, Tidal of een van de andere streamingpartners van Sonos.
Geluidskwaliteit is niet het enige waarmee rekening is gehouden bij het ontwerp. Alles moet matchen met de stijl van de Sonos-producten en door de hele winkel heen staan muziekgerelateerde attributen. Zo ligt er een zeldzame collectie cassettebandjes, een verzameling New York Music-tijdschriften en een groot kunstwerk, dat volledig is opgebouwd uit Sonos-speakers.
Klanten moeten er volgens Sonos meer het gevoel krijgen van een huis dan van een winkel. Een snelle boost van de verkopen door deze opening is volgens het elektronicaconcern dan ook niet per se het doel. De winkel opent donderdag officieel zijn deuren.
Reacties 0