Brancheorganisatie INretail en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) gaan een samenwerking aan. Doel is het promoten van Nederland als winkelbestemming, zo laten de twee partijen maandag weten.
INretail en NBTC willen meer zichtbaarheid creëren voor het retailaanbod uit Nederland onder internationale bezoekers. Dat moet leiden tot meer bezoekers en uiteindelijk ook meer bestedingen in winkels. Vorig jaar werd er ruim zeshonderd miljoen euro uitgegeven door toeristen in Nederlandse winkels.
De strategie richt zich op het beter spreiden van internationale bezoekers in tijd en ruimte en op het aantrekken van bezoekers met een hoog bestedingspatroon. Het voordeel van Nederland als winkelbestemming is dat toeristen hier volgens INretail-directeur Jan Meerman op een relatief klein oppervlak een compleet aanbod van vaak historische gegroeide winkelroutes, horeca-, evenementen- en cultuuraanbod vinden. “Dat kennen ze niet in eigen land en wordt daarom enorm gewaardeerd.”
Het stimuleren van kooptoerisme – een actiepunt in de Retailagenda – gebeurt via de Holland Shopping Alliantie (HSA). Andere partijen in retail en toerisme worden opgeroepen op om zich daarbij aan te sluiten.
Reacties 0