Lego stopt onder druk van de Duitse mededingingsautoriteit met het benadelen van online retailers. Zij krijgen in de toekomst dezelfde inkoopkorting als traditionele retailers, zo laat het Bundeskartellamt weten.
Het speelgoedmerk gaat volgens de waakhond een alternatief of aanvullend kortingssysteem introduceren, die op de online handel is toegespitst. Het Bundeskartellamt startte na klachten van retailers een procedure tegen Lego, die door de medewerking van Lego nu kan worden afgerond.
Fabrikanten staan volgens president Andreas Mundt van de mededingingsautoriteit in hun recht om eisen te stellen aan de kwaliteit van de distributie en dealers verschillende kortingen te geven. “Daarbij mag het online kanaal als distributiekanaal echter niet structureel benadeeld worden”, stelt hij.
Retailers konden voorheen alleen de hoogste korting bij Lego bedingen, als ze aan een aantal criteria voldeden die puur op de fysieke verkoop gericht waren. Daarbij ging het onder meer om de beschikbare schapruimte. Online retailers kwamen daar per definitie niet voor in aanmerking.
Onlangs bleek uit onderzoek van de Duitse brancheorganisatie BVOH dat duizenden kleine en middelgrote Europese webshops omzet mislopen door de strenge eisen van grote merkfabrikanten. Merken eisen onder meer minimum verkoopprijzen en verbieden het aanbieden van hun producten via platforms als Amazon en eBay.
Reacties 0