Het aantal modewinkels in Nederland dat maar één merk verkoopt, is de afgelopen tien jaar vervijfvoudigd. Dat blijkt uit onderzoek van Locatus waarover het Algemeen Dagblad bericht.
Merken willen steeds meer controle over de manier waarop hun producten worden verkocht en gepromoot, verklaart onderzoeksdirecteur Gertjan Slob van Locatus. Ook de toename van het aantal shop-in-shops bij retailers als de Bijenkorf, past in die trend. “Warenhuizen veranderen zo van winkel in winkelcentrum”, aldus Slob.
Unilever maakte vorige week bekend ook steeds meer te kijken naar manieren om direct aan de consument te verkopen. Die stap hangt samen met de constatering dat steeds minder consumenten in winkels kopen. Ook de overname van Dollar Shave Club vorige week was een nadrukkelijke stap in retail, zei ceo Paul Polman. “Wat we kopen is de koploper in het direct aan consumenten verkopen.”
Eerder dit jaar gingen in RetailTrends onder meer Miele, Auping en Van Bommel dieper in op hun retailstrategie. Daarbij stond de vraag centraal waarom merken eigenlijk gaan retailen en wat betekent dat voor de rol van de retailer. Lees het verhaal van Miele op RetailWatching en klik hier voor een abonnement op RetailTrends.
Reacties 0