'WE Fashion heeft de wind weer mee'

'WE Fashion heeft de wind weer mee'

WE Fashion heeft zijn Nederlandse omzet in de eerste helft van dit jaar flink zien groeien. De like-for-like omzet uit fysieke winkels en online nam met tien procent toe, zo laat de modeketen weten.

WE zegt de wind weer mee te hebben na de koerswijziging die begin vorig jaar is ingezet. Destijds werden 81 banen geschrapt, maar ook vijftien miljoen euro geïnvesteerd om in te kunnen spelen op de verschuiving van de fysieke winkelstraat naar online. Vorig jaar werd al een kleine groei genoteerd, nadat de verkopen in de jaren daarvoor telkens terug waren gelopen.

De retailer zag in de eerste zes maanden van dit jaar onder meer de verkoop van kinderkleding plussen. WE Kids groeide op de Nederlandse markt met zestien procent, mede dankzij een partnership rondom het tv-programma The Voice Kids.

Naast de 120 winkels in eigen land telt WE ook 110 winkels in zes andere Europese landen. Daar is nog geen sprake van een groeisprong, omdat de focus volgens topman Joris Aperghis op Nederland lag. Zo werd hier ‘significant’ meer uitgegeven aan marketing, zegt hij in Het Financieele Dagblad. Nu de strategie in ons land lijkt aan te slaan, worden de veranderingen ook in het buitenland doorgevoerd.

WE heeft donderdag een nieuwe brandstore in Enschede en een flagshipstore in winkelcentrum CentrO in Oberhausen geopend. Daar zijn nieuwe concepten te zien, waarbij het interieur visueel is opgedeeld in verschillende zones. “Het is goed mogelijk dat de nieuwe generatie winkels er zo uit zal zien”, aldus Aperghis.

RetailTrends