​‘Veranderingen blijven op strategisch niveau hangen’

​‘Veranderingen blijven op strategisch niveau hangen’

Retailers die een transitie doormaken zouden meer oog moeten hebben voor de uitwerking in de praktijk. “Je kunt beter globale strategische richtingen geven en experimenteren op microniveau”, zegt gedragswetenschapper Ben Tiggelaar in het septembernummer van RetailTrends.

Te veel organisaties blijven in een veranderingsproces op strategisch niveau hangen, zegt Tiggelaar. Retailers zouden volgens hem moeten stoppen met het schrijven van dikke rapporten. “Gewoon beginnen met experimenteren, ideeën testen.”

Vaak heeft een transitie een lange aanloop en veel strategisch overleg, zegt Tiggelaar. “Maar wat heeft een lange aanloop voor zin als er niet wordt gesprongen?” Retailers zouden op vestigingsniveau en per uur moeten bekijken welk gedrag werkt, met een hoofdkantoor dat meekijkt en de geleerde lessen op weekbasis verspreidt.

Veranderingen verlopen bijna altijd soepel als medewerkers vanaf het begin kunnen meepraten, stelt Tiggelaar verder. Daarnaast is transparantie volgens hem essentieel. “Vertel eerlijk wat er met de veranderingen gepaard gaat.”

In het septembernummer van RetailTrends gaat Tiggelaar verder in op de processen die komen kijken bij veranderingen. Klik hier voor een abonnement.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!