Stijging koopkracht zet door

De koopkracht van Nederlandse consumenten is in 2015 met 1,1 procent gestegen. Het is het tweede jaar op rij dat de koopkracht toeneemt, nadat die in de vier jaar daarvoor steeds daalde, zo blijkt uit cijfers van het CBS.

De stijging was vorig jaar minder sterk dan de 1,8 procent in 2014. Net als vorig jaar gingen werknemers er het sterkst op vooruit. Zij zagen hun koopkracht gemiddeld met 2,5 procent stijgen, vooral dankzij een stijging van het cao-loon en verbetering van de arbeidsmarkt. Niet alle werknemers gingen erop vooruit. Voor 35 procent van hen daalde de koopkracht vorig jaar.

Zelfstandigen gingen er met gemiddeld 0,6 procent een stuk minder op vooruit, al is bij die groep een sterke spreiding te zien. Bij een kwart van hen ging steeg de koopkracht met ten minste veertien procent, terwijl bij een even grote groep juist een daling van elf procent of meer te zien was. Ontvangers van een bijstandsuitkering gingen er een procent op vooruit.

Alleen gepensioneerden gingen er als groep gemiddeld op achteruit. Hun koopkracht kromp met 0,1 procent, vooral doordat aanvullende pensioenen beperkt geïndexeerd en soms wat gekort werden. De koopkracht van deze groep lag vorig jaar op hetzelfde niveau als in 2000, terwijl andere groepen er in die periode per saldo op vooruitgingen.

RetailTrends