​Meerman: 'Ons businessmodel is hartstikke failliet'

​Meerman: 'Ons businessmodel is hartstikke failliet'

Retailers, leveranciers en retailserviceorganisaties zitten gevangen in een failliet systeem. Dat stelt algemeen directeur Jan Meerman van INretail in een column. “En niemand bevrijdt zich van dat juk.”

Meerman zag dat een retailer begin deze maand vijftig procent korting gaf op de herfstcollectie. Dat heeft volgens hem niets te maken met de warme temperaturen in september. “Het zegt alles over ons onvermogen als sector”, stelt hij.

De INretail-directeur ziet dat de inkoop de afgelopen seizoenen iets naar achteren is geschoven en veel merken nu met een basiscollectie werken, die in de weken daarop wordt aangevuld met andere items. Dat is volgens Meerman niet genoeg. Het weer is namelijk niet de hoofdoorzaak van ‘de enorme druk op de cashflow’, stelt hij. “Ieder seizoen is het raak.”

Niemand durft volgens hem uit het systeem te stappen, omdat de concurrent dat ook niet doet. Retailers en leveranciers zien elkaar nu vooral als vijand, terwijl ze elkaar nodig hebben als partner. “Het water klotst nu tegen de fashion dijken op”, aldus Meerman.

Nog deze maand komt er volgens de directeur ‘een grote groep’ bij INretail bij elkaar om verandering te brengen in de uitverkoopwoede. Een eenvoudige oplossing is er echter niet, stelt Meerman. “Het gaat pijn doen. Daar moeten we doorheen om beter te worden.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!