​‘Winkeliers werken vaker met commissies’

​‘Winkeliers werken vaker met commissies’

Steeds meer retailers geven personeel een extra beloning bovenop hun loon. De trend komt overwaaien uit de Verenigde Staten, schrijft de NOS.

Er zijn geen cijfers over het aantal winkeliers dat met commissies werkt, maar zowel INretail, de vakbonden als hoogleraar Willem Verbeke van de Erasmus Universiteit bevestigen het beeld. Onder meer Kruidvat, Oger, Score, Vodafone, de Bijenkorf en McDonald’s geven personeel – individueel of per filiaal – een extraatje.

Extraatjes zijn volgens Verbeke een goed middel om verkopers te motiveren. Dat kan in de vorm van geld, maar ook via promotie, een mooiere kantine of een betere werkplek. Bovendien kunnen slechtere verkopers van de goede leren. De afgunst die beloningssystemen kunnen veroorzaken, is volgens de hoogleraar daarom niet per se negatief.

Oger geeft nu nog het hele team een beloning, maar wil op verzoek van het personeel met een pilot starten met persoonlijke beloningen. Topman Sander Lusink is wel bang dat medewerkers ‘tegen elkaar gaan werken in plaats van met elkaar’. “De teamprestatie is voor ons het belangrijkste om de klanten zo goed mogelijk te helpen”, stelt hij.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!