Nederlandse bloemenverkopers hebben een goed halfjaar achter de rug. De omzet is met 5,4 procent gestegen ten opzichte van een jaar terug, terwijl ook de marge en winst omhoog ging. Dat meldt de Vereniging Bloemist Winkeliers (VBW) op basis van eigen cijfers.
Ruim elf procent van de bloemen wordt momenteel via internet gekocht. Een groot deel daarvan vindt direct of indirect plaats bij bloemisten. VBW-directeur Marco Maasse ziet veel kansen in deze groeiende markt. “Veel websites bieden ruimte tot verbetering, zodat zij nog meer recht doen aan wat met name de jongere doelgroep wil aantreffen.”
Daarbij doelt hij onder meer op eigentijds bloemwerk en gemak. “Zorg ervoor dat je website je online visitekaartje is en dat je een goede webshop biedt zodat de klanten eenvoudig bij jou kunnen bestellen”, adviseert Maasse.
Bekende online bloemenverkopers zijn onder meer Fleurop, Topbloemen en Bloomon, dat consumenten een abonnement op bloemen biedt. Ook Greetz is een stevige positie aan het innemen in de bloemenbranche, vertelde ceo Niek Veendrick eerder dit jaar in EtailTrends. “Daar groeien we met driedubbele cijfers en staan we eigenlijk nog maar aan het begin van die groei.”
Reacties 0