Voormalige klanten van V&D geven sinds het faillissement van de warenhuisketen minder geld uit aan kleding. Hun bestedingen liepen in de periode mei tot en met juli met zestien procent terug ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit een analyse door GfK van consumenten die vorig jaar minimaal één fashionaankoop hebben gedaan bij V&D.
De daling in uitgaven is volgens de marktonderzoeker het gevolg van minder aankoopmomenten. Gemiddeld zijn per koper negentien procent minder kledingstukken verkocht.
De gemiddelde prijs per stuk liep met vier procent op. Dat komt volgens het onderzoeksbureau doordat voormalige V&D-klanten minder afgeprijsde artikelen kochten. Bij V&D lag het aandeel in de aanbieding gekochte artikelen anderhalf keer zo hoog als in de totale modemarkt. ‘Veel klanten van V&D waren daarmee te typeren als echte 'koopjesjagers'’, aldus GfK.
De voormalige klanten van V&D hebben in de periode mei tot en met juli zestien procent meer online besteed dan een jaar eerder. Dat aandeel ligt ruim dertig procent hoger dan in dezelfde periode in 2015.
V&D was goed voor een kledingomzet van zo’n vijfhonderd miljoen euro per jaar. Oktober was met vijftien procent van alle bestedingen de populairste maand.
Reacties 0