Grote verschillen in omzetontwikkeling non-food

Grote verschillen in omzetontwikkeling non-food

De detailhandelsomzet is in augustus met 1,5 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. De verkoopvolumes namen met 0,9 procent toe, blijkt uit cijfers van het CBS.

Vooral binnen non-foodretail blijven de verschillen in omzetontwikkeling groot. Zo zagen winkels in woninginrichting een plus van 9,5 procent ten opzichte van een jaar eerder. Ook dhz-zaken, drogisterijen en modewinkels zagen stijgingen van respectievelijk acht, 3,1 en 1,2 procent. Elektronicaretailers zagen opnieuw een flinke daling, van bijna zeven procent.

De non-foodbanche als geheel boekte een omzetgroei van 0,5 procent. Die is volgens het CBS vooral te danken aan het prijsniveau, dat 1,3 procent hoger lag dan een jaar geleden. De verkoopvolumes lagen bijna een procent lager dan in 2015.

Winkels in voedings- en genotsmiddelen droegen opnieuw het sterkst bij aan de groei van de retailomzet, met een stijging van 1,4 procent. De prijzen lagen in deze branche 0,9 procent hoger dan in augustus 2015, het verkoopvolume 0,4 procent. Speciaalzaken groeiden met twee procent, supermarkten met 0,6 procent.

De online omzet groeide in augustus met zeventien procent. Pure webshops zagen een stijging van 22 procent, terwijl multichannel retailers voor elf procent meer online verkochten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!