Media Markt- en Makro-moeder zet minder om

Media Markt- en Makro-moeder zet minder om

Metro Group heeft zijn omzet in het afgelopen boekjaar met 1,4 procent zien teruglopen tot 58,4 miljard euro. In lokale valuta werd echter een plus van 0,4 procent geboekt, terwijl de vergelijkbare omzet met 0,2 procent toenam. Dat blijkt uit de voorlopige jaarcijfers, die het moederbedrijf van Media Markt en Makro woensdag heeft gepubliceerd.

Elektronicatak Media-Saturn presteerde in het boekjaar, dat tot eind september liep, het best binnen Metro Group. De omzet ging daar met 1,5 procent omhoog tot 21,9 miljard euro. Bij de Cash & Carry-tak liep de omzet met 2,3 procent terug tot 29 miljard euro, maar groeide de vergelijkbare omzet wel harder (0,6 om 0,1 procent). Supermarktketen Real zag de omzet met 3,3 procent teruglopen, terwijl de vergelijkbare omzet met 1,1 procent lager lag.

In het vierde kwartaal zag Metro Group zijn omzet met een half procent teruglopen tot 14,2 miljoen euro. Vooral de elektronicatak presteerde ondermaats, mede door teruglopende verkopen bij Redcoon. Die webwinkel wordt binnenkort in meerdere landen gesloten, waaronder in ons land. Specifieke Nederlandse cijfers maakt Metro Group niet bekend.

Het Duitse retailconcern heeft volgens bestuursvoorzitter Olaf Koch zijn verkooptargets en ebit-doelstelling voor het afgelopen boekjaar behaald. Bovendien liggen de eerste voorbereidingen voor de splitsing van Metro Group op schema. Er moet een aparte elektronicatak en groothandel- en foodspecialisttak ontstaan.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!