'Afprijscultuur in modebranche werkt verslavend'

'Afprijscultuur in modebranche werkt verslavend'

De afprijscultuur is een race naar de bodem en werkt verslavend. Dat zegt sectormanager retail Jos Voss van Rabobank in de Volkskrant. “De klant komt eigenlijk al niet meer uit zijn stoel als hij geen korting krijgt van twintig procent.”

De woorden van Voss worden bevestigd door een onderzoek van Fung Global Retail & Technology en First Insight naar verkoop van vrouwenkleding. Consumenten willen 76 procent van de volle prijs betalen, luidt hun conclusie na drie jaar onderzoek. Dat zou het gevolg zijn van de trend in de moderetail om voortdurend korting te geven om kleding sneller te verkopen.

Winkeliers die zich niet onderscheiden, grijpen volgens Vos sneller naar het prijswapen. Er kan er volgens hem echter maar één de goedkoopste zijn. “En dat is meestal de grootste.” Winkelketens als H&M, Zara en Primark hebben onder meer belangrijke schaalvoordelen en hun eigen productielijn.

Kleinere modezaken moeten zich daarom meer op zaken als service, duurzaamheid, klantgerichtheid, sfeer en beleving richten. De hamvraag is volgens sectorbankier Henk Hofstede van ABN Amro hoe een kledingretailer waarde kan toevoegen. “De herenmodezaken Jac Hensen en Only for Men zijn voorbeelden van bedrijven die dat goed doen.”

Tuunte heeft inmiddels besloten om te stoppen met de opruiming in de huidige vorm, zo maakte directeur Louis van Andel onlangs bekend. “We zijn in de kledingbranche met zijn allen over ethische grenzen heengegaan en mensen geworden die moreel failliet zijn en creatief dood”, zegt hij. In de komende editie van RetailTrends vertelt Van Andel meer over zijn besluit – ‘vanuit de ketens blijft het erg stil’ – en gaat hij ook in op andere maatregelen die Tuunte neemt om weer zwarte cijfers te schrijven. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!