Ook Jeans Centre wint rechtszaak van H&M

H&M moet een schadevergoeding betalen aan Jeans Centre vanwege merkinbreuk. De Zweedse modeketen verkocht een sweater met het woord ‘chief’, waarvan Jeans Centre houdster is in de Benelux. De hoogte van de schadevergoeding wordt vastgesteld in een schadestaatprocedure, zo blijkt uit een uitspraak van de rechtbank in Amsterdam.

Het geschil ontstond al ruim twee jaar terug, toen Jeans Centre zijn branchegenoot verzocht te stoppen met het gebruik van het woord chief. H&M stelde echter dat de bewuste sweater geen inbreuk maakte op het merk van Jeans Centre, mede door de combinatie met het nummer 17. De rechter is het echter met Jeans Centre eens dat de gemiddelde consument vooral naar het woord chief kijkt.

De rechter heeft H&M bevolen om binnen tien dagen na het vonnis te stoppen met het gebruik van het woord in de Benelux. Ook krijgt Jeans Centre een overzicht van het aantal kledingstukken dat is geproduceerd, op voorraad ligt en verkocht is in de Benelux. Verder moet de Zweedse keten inzicht geven in de winst die er is geboekt door het woord chief te gebruiken, zodat de hoogte van de schadevergoeding kan worden vastgesteld.

H&M werd eerder dit jaar ook al gedwongen te stoppen met de verkoop van T-shirts en truien met RAW erop, nadat G-Star een klacht had ingediend. Dat verbod geldt voor de gehele Europese Unie.

De sweater van H&M:

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!