Het aantal FMCG-producten dat in Europa met enige vorm van promotie is verkocht, is met 0,7 procentpunten gedaald ten opzichte van vorig jaar. Alleen in Nederland werd zowel binnen food- als non-food juist meer met korting verkocht, blijkt uit onderzoek van IRI.
Op dit moment wordt in Europa zo’n dertig procent van de voedselproducten en 27,7 procent van de non-foodartikelen met korting verkocht. In het Verenigd Koninkrijk liggen deze percentages met respectievelijk 58,6 en 49,8 procent het hoogst. Tegelijkertijd daalde het aantal promotieverkopen daar het sterkst, met gemiddeld 2,6 procent.
In Nederland wordt bijna dertig procent van de foodproducten en een kwart van de non-foodartikelen met korting verkocht. Binnen food stegen deze volumes met 1,2 procent, de grootste stijging binnen de onderzochte Europese landen. De verkoopvolumes met promotie in non-food stegen met 0,6 procent.
IRI verwacht niet dat de promotiedruk in Nederland het komende jaar zal dalen. “Promotie blijft voor retailers een belangrijke knop om aan te draaien om op korte termijn bij te sturen”, zegt retail director Patrick van der Zee.
Reacties 0