IKEA Group heeft zijn nettowinst in het afgelopen financiële jaar zien oplopen tot 4,2 miljard euro. De woonwinkelketen maakt als gevolg daarvan forse extra investeringen bekend in onder meer duurzaamheid en loyaliteitsprogramma’s voor medewerkers.
Vorig jaar bedroeg de nettowinst nog 3,3 miljard euro. De totale omzet van IKEA Group steeg met 7,4 procent naar 35,1 miljard euro. Eerder maakte de meubelketen al bekend dat de verkoopomzet uit de winkels en webshop met 7,1 procent was gestegen, tot 34,2 miljard euro. De overige opbrengsten bestaan uit huurinkomsten uit de winkelcentra die IKEA bezit.
De hoogste omzet per markt boekte IKEA in Duitsland, de Verenigde Staten en Frankrijk. In Nederland was de omzetgroei ongeveer even sterk als vorig jaar en naar eigen zeggen mede te danken aan het succes van de webwinkel en de introductie van pick-up points.
De totale onlineomzet van IKEA bedraagt inmiddels 1,4 miljard euro. De website werd 2,1 miljard keer bezocht, een stijging van negen procent ten opzichte van vorig jaar.
IKEA laat verder weten één miljard euro extra in de aanvoer van duurzame materialen voor de lange termijn te steken. Daarmee komen de totale investeringen in duurzaamheidsprojecten op drie miljard euro. De retailer wil in 2020 evenveel hernieuwbare energie produceren als de hoeveelheid energie die het verbruikt voor de eigen bedrijfsvoering. Verder maakt IKEA 443 miljoen euro vrij voor zijn loyaliteitsprogramma Tack! en het bonusprogramma voor zijn medewerkers.
Reacties 0