Nederlandse webwinkels zetten in de drie weken voor Kerst ruim 925 miljoen euro om. De gemiddelde weekomzet tussen 6 en 24 december ligt op 308,36 miljoen euro, een stijging van 57 procent ten opzichte van reguliere weken. Dat blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org in samenwerking met PostNL.
De twee partijen spraken vorige week al de verwachting uit dat de omzet voor de kerstperiode met ruim vijftig procent zou toenemen. Vorig jaar lag de stijging nog op 46 procent ten opzichte van de gemiddelde weekomzet.
De extra groei wordt dit jaar onder meer veroorzaakt door supermarkten. “We zien dat veel consumenten hun kerstboodschappen dit jaar via internet bestellen”, aldus directeur Wijnand Jongen. Door producten thuis te bezorgen of af te halen, ontvluchten ze volgens hem de drukte in de winkel op de zaterdag voor Kerst.
Bol.com en Coolblue beleefden maandag allebei hun drukste dag ooit. Bij Coolblue wordt er op het hoogtepunt één bestelling per seconde gedaan, terwijl bol.com in totaal zo’n vijfhonderdduizend artikelen denkt te verwerken.
Reacties 0