Dit gebeurde in het retailjaar 2016

Dit gebeurde in het retailjaar 2016

Wat gebeurde er afgelopen jaar in retailland? RetailWatching blikt terug op 2016, aan de hand van negen nieuwsonderwerpen.

Het gat van V&D
16 februari 2016 zal binnen retailkringen nog wel een tijdje bekendstaan als een historische datum. Op die dag laat V&D-ceo John van der Ent voor het laatst van zich horen: de pogingen om de op de laatste dag van 2015 failliet verklaarde warenhuisketen te verkopen aan Roland Kahn, zijn op niets uitgelopen. Het einde van de warenhuisketen betekent direct de opening van het jachtseizoen.

Merken retailen zelf
De ontwikkeling dat merken gaan retailen is al jaren gaande, maar nog altijd kan de reactie van winkeliers fel zijn. Dat wordt nog eens duidelijk als schoenenlabel Van Bommel begin dit jaar een eigen webwinkel opent. Toch zijn er tal van voorbeelden van merken die flink aan het retailen zijn, en niet alleen online. Verdwijnt de rol van retailers als tussenstation tussen fabrikant en consument?

Een drankje in de winkel
Blurring. Eigenlijk vindt hij het maar een vreselijk woord, geeft Peter van Mourik toe. Toch heeft de module-ontwikkelaar van Plus er een prominente plek voor gereserveerd in het nieuwe winkelconcept dat debuteerde in Abcoude. Dat sluit nu eenmaal aan bij de huidige consumentenverwachtingen, constateert hij. “Supermarkt en horeca lopen steeds meer in elkaar over.” Die trend is niet alleen in supermarkten zichtbaar. Discussies over blurring, mengvormen tussen horeca en retail, liepen als een rode draad door 2016 heen. Het doel: meer beleving voor consumenten in de leeglopende binnensteden. De praktijk: rechtszaken en achterhoedegevechten.

Radicale transformatie Blokker
Paniek bij de retailiconen was één van de nieuwsonderwerpen van 2015. DA, Macintosh en V&D stonden op barsten en HEMA en Blokker Holding deden er alles aan om het tij te keren. Het laatstgenoemde detailhandelsicoon schreef voor het eerst rode cijfers, en kondigde winkelsluitingen en reorganisaties aan om orde op zaken te stellen. Wat dat concreet betekende werd echter pas dit jaar duidelijk.

Het outletgeweld
Op 12 februari hakt de gemeente Assen de knoop door: een factory outlet center bij het TT Circuit mag er komen. Exact tien maanden later gaat het plan, dat begin 2015 al voor het eerst ter sprake kwam, definitief van tafel. Een koopjescentrum buiten de binnenstad openen valt niet mee. Ook Zoetermeer kan daar inmiddels uitgebreid over meepraten. Wat zich in die plaatsen heeft voltrokken verdeelt voor- en tegenstanders tot op het bot.

Amazon wordt fysiek
Drie- tot vierhonderd boekenwinkels en tweeduizend supermarkten. Als we alle geruchten moeten geloven heeft Amazon flinke fysieke ambities. Hoewel de etailer de aantallen inmiddels heeft ontkend, geldt dat niet voor zijn ambities.

Het failliet van de modebranche
Met faillissementen voor MS Mode, McGregor en Brova mag het gerust een turbulent jaar voor de Nederlandse mode-industrie genoemd worden. Ook ketens als Cora Kemperman, La Ligna, Hier en Willemsen Mode redden het niet. Niet voor niets verklaart INretail-directeur Jan Meerman het complete businessmodel failliet.

Ahold en Delhaize worden één
Halverwege 2015 maakten supermarktconcerns Ahold en Delhaize bekend medio 2016 één bedrijf te willen zijn. Twee grootmachten die samensmelten tot één supergrootmacht. Zo gezegd, zo gedaan? Zo eenvoudig is het niet. De krachtenbundeling komt niet helemaal zonder slag of stoot tot stand. En zelfs als alle obstakels overwonnen lijken en de fusie officieel rond is, blijkt er nog wat venijn in de staart te zitten.

De grote droneshow
Als Amazon in december 2013 verklapt aan dronebezorging te werken, wordt er vooral wat lacherig gedaan. Leuk voor een sciencefictionfilm, maar als vervanging van een pakketbezorger? Drie jaar later heeft Amazon zijn eerste echte dronebezorging achter de rug en volgen meer retailers en bezorgdiensten zijn voorbeeld.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!