Makro heeft de Nederlandse omzet in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar zien teruglopen. De daling wordt veroorzaakt door ‘de lopende transformatie en uitdagende marktomstandigheden’. Hoe groot de terugval is, vertelt moederbedrijf Metro Group niet.
Makro boekte in het afgelopen boekjaar al een ‘duidelijk lagere omzet’ in ons land. Media Markt deed het hier een stuk beter, met onder meer een stijging van de identieke omzet. Hoe de elektronicaketen in de laatste drie maanden van het jaar heeft gepresteerd, wordt niet bekendgemaakt.
Het overkoepelende Media-Saturn boekte 6,9 miljard euro omzet, evenveel als een jaar eerder. De groei in oktober en november werd tenietgedaan door de tegenvallende verkopen rond de Kerst. Klanten zouden onder meer op Black Friday al hun aankopen voor de feestdagen hebben gedaan.
De divisie Metro Cash & Carry, waar Makro onder valt, viel in het eerste kwartaal licht terug tot acht miljard euro omzet. De totale kwartaalomzet van Metro Group daalde met 0,6 procent tot zeventien miljard euro. De like-for-like omzet lag wel 0,1 procent hoger. “Al met al hebben we solide gepresteerd in het kerstkwartaal onder een uitdagende marktomstandigheden”, aldus topman Olaf Koch.
Reacties 0