​Alibaba aast op Chinese warenhuisketen

Alibaba heeft 2,6 miljard dollar geboden op Intime Retail Group. De Chinese e-commercegigant doet dat volgens Bloomberg samen met Intime-oprichter Shen Guojun.

Alibaba moet voor ongeveer driekwart eigenaar worden van het Chinese winkelconcern, dat bestaat uit 29 warenhuizen en zeventien winkelcentra. “Deze deal laat zien dat fysieke winkels nog steeds waarde hebben, voldoende om de interesse van e-commercespelers te trekken”, zegt Bloomberg Intelligence-analist Catherine Lim. De deal zou de eerste grote overname van Alibaba in 2017 betekenen.

Intime heeft sinds half 2015 te maken met dalende omzetten. De waarde van het concern is momenteel vrij laag, wat het volgens Chinese analisten een goed moment maakt voor een koop.

Alibaba ziet samenwerkingen met fysieke winkelketens als een kans voor een nieuw model voor on- en offline retail. Daarbij wil de internetgigant onder meer technologie inzetten om de winkeloperatie efficiënter te maken. Tegelijkertijd creëert Alibaba een fysiek netwerk voor zijn eigen klanten, bijvoorbeeld in de vorm van pick-up points bij winkels.

RetailTrends