Amazon vertegenwoordigt wereldwijd de hoogste waarde van alle retailmerken. De Amerikaanse e-commercegigant wordt gewaardeerd op bijna 98,9 miljoen dollar, blijkt uit de jaarlijkse ‘Most Valuable Global Retail Brands Top 25’ van BrandZ.
Naast koploper is Amazon ook de grootste groeier in de lijst, met een toename van bijna zestig procent ten opzichte van een jaar geleden. De merkwaarde van de nummer twee in de lijst, Alibaba, daalde juist met 26 procent tot 49,3 miljoen dollar. Home Depot maakt de top drie compleet, met een groei van bijna een derde tot 36,4 miljoen dollar.
Grote Amerikaanse winkelketens nemen het grootste deel van de lijst in beslag. Walmart, vier jaar geleden nog koploper, staat nu op een vierde plek en zag zijn merkwaarde met bijna een kwart dalen. Europese namen die in de top 25 staan zijn IKEA (5), Aldi (8), Carrefour (17) en Lidl (19). Ook de Britse formules Tesco en Marks & Spencer hebben een plek in de lijst.
Reacties 0