Pure webshops groeien het hardst

Pure webshops groeien het hardst

De omzet van webwinkels zonder fysieke vestiging is in de eerste elf maanden van 2016 met 23 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. De onlineomzetgroei van multichannelers was in die periode iets minder dan vijftien procent, blijkt uit cijfers van het CBS.

Alle webwinkels samen boekten tussen januari en november 19,4 procent meer omzet dan een jaar eerder. Pure online players groeiden iets harder dan in 2015, terwijl de stijging bij multichannel retailers juist een flink stuk lager lag. In de eerste elf maanden van 2015 groeiden zij online nog even hard, met allebei 21,5 procent.

In de gemeten periode heeft 73 procent van de consumenten boven de twaalf jaar online iets gekocht. Een jaar eerder was dit nog zeventig procent. Onder 65- tot 75-jarigen was de stijging het sterkst, van 45 naar vijftig procent. Ook onder jongere leeftijdsgroepen stijgen de percentages nog, maar steeds minder.

Nederland telde begin 2016 ruim 32 duizend pure webwinkels, tien procent meer dan een jaar eerder. Met een stijging van veertien procent kwamen er vooral meer webshops die voeding verkopen bij. Van het totale aantal webwinkels richt ruim een kwart zich hoofdzakelijk op kleding. Huis- en tuinartikelen komen met zestien procent op de tweede plaats.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!