'AliExpress speelt vooralsnog marginale rol'

'AliExpress speelt vooralsnog marginale rol'

Nederlanders hebben het afgelopen jaar naar schatting voor tweehonderd miljoen euro webaankopen in China gedaan. “Omdat het veelal gaat om goedkope producten, valt het bedrag nog laag uit”, stelt directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org in het Reformatorisch Dagblad.

Vooral AliExpress is in opmars dankzij ongekend lage prijzen, schrijft NRC. De webwinkel vult volgens moederbedrijf Alibaba een groot gat in de markt van merkloze kleding en elektronica. “Er zit heel weinig verschil tussen de kostprijs van de fabrikant en de consumentenprijs.”

De lage prijzen zijn volgens Jongen mogelijk door de enorme aantallen die in China worden geproduceerd. Ook stimuleert de Chinese overheid de expert door onder meer minimale verzendkosten te rekenen. De Consumentenbond hoort wisselende verhalen over de kwaliteit van de producten. Op basis van een eigen proef is het koopadvies aan consumenten negatief. Lector ethiek en technologie Martine Vonk van de Saxion Hogeschool wijst er daarnaast op dat bijvoorbeeld arbeiders of het milieu gebukt gaan onder de lage prijzen. “Met zulke prijzen is het duidelijk dat er iemand de dupe is.”

Hoewel AliExpress vooralsnog een marginale rol speelt, groeit het aantal mensen dat er shopt hard. Dat komt volgens Wijnand Jongen mede doordat ze tegenwoordig bij AliExpress ook met iDEAL kunnen betalen.

Alibaba opende vorig jaar een kantoor in de Benelux, maar geeft de aanwezigheid van AliExpress in ons land geen prioriteit. De voorspelling is dat ze zich over enkele jaren op Europa gaan richten, stelt Jongen. Dan wordt het volgens hem voor lokale retailers lastig om op prijs te concurreren. Nederlandse verkopers kunnen het echter winnen op zaken als vertrouwen, service, gemak en snelle bezorging. “Je moet van goeden huize komen om iemand te laten switchen.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!