H&M heeft zich in zijn afgelopen boekjaar hersteld van de kleine omzetdaling een jaar eerder in ons land. De Zweedse modeketen zag zijn Nederlandse omzet met vijf procent groeien, zowel in lokale valuta als in Zweedse kronen. Dat blijkt uit deze week gepubliceerde cijfers over de twaalf maanden tot eind november.
Het afgelopen boekjaar is er voor 7,9 miljard Zweedse kronen (838 miljoen euro) verkocht in ons land. De retailer deed dat met 145 winkels, zes meer dan in 2015. Vooral het laatste kwartaal was sterk voor H&M, met een omzetgroei van zeven procent in Nederland.
Nederland is Spanje inmiddels voorbij in de lijst van belangrijkste markten voor H&M en moet nu nog zeven landen voor zich dulden. De totale omzet van H&M nam vorig jaar met zes procent toe tot 222,9 miljard kronen (23,6 miljard euro). De winst viel echter met elf procent terug tot omgerekend twee miljard euro.
H&M opende vorig jaar 427 nieuwe winkels en telt inmiddels 4351 filialen in 64 markten. Dit jaar komen er naar verwachting 430 winkels bij, waarmee H&M afscheid neemt van zijn ambitie om het winkelbestand ieder jaar met tien tot vijftien procent uit te breiden. De retailer richt zich meer op bestaande vestigingen, laat ceo Karl-Johan Persson weten. Daarnaast worden een of twee nieuwe merken gelanceerd, naast COS, Weekday, Cheap Monday, Monki en & Other Stories.
Reacties 0