Het beste van RetailWatching: week 7

Het beste van RetailWatching: week 7

RetailWatching richt zich op voor de retail relevante achtergronden met onder meer tips, video's, fotoreportages, columns, expertartikelen en whitepapers. RetailNews zet de vijf meest gelezen artikelen van afgelopen week op een rij.

Vijf vragen over het faillissement van Phone House
Het was een tijdje rustig wat betreft faillissementen van grote winkelketens, maar de stroom trekt weer aardig aan. Eind vorige maand waren er het bankroet van Euroland en de Nederlandse tak van Charles Vögele, nu kan ook Phone House het niet meer bolwerken. Wat heeft de telecomwinkelketen in zwaar weer doen belanden?

Dit is het franchiseconflict van Intertoys
De ombouw van winkels van Bart Smit naar Intertoys is in volle gang. De oprichter van Bart Smit kan ermee leven, maar dat geldt zeker niet voor alle franchisenemers van Intertoys. Zij hebben het moederbedrijf nu een eerste slag toegebracht.

Deze startup bezorgt wijn door de brievenbus
Wijnflessen. Ze bestaan al sinds 3000 voor Christus. Tijd genoeg voor de nodige innovaties door de jaren heen, zou je zeggen. Inderdaad hebben wijnflessen genoeg gedaantewisselingen doorgemaakt, maar niet één komt in de buurt van de variant die de Londense startup Garçon Wines heeft ontwikkeld. Oprichters Joe Revell, Santiago Navarro en Rachel Murphy-Rutland komen met plastic flessen die door de brievenbus passen, en starten daarmee een abonnementsdienst. Voorlopig alleen in het Verenigd Koninkrijk, maar daar blijft het zeker niet bij. Revell: “Nederland staat bovenaan de lijst.”

De nieuwste aanwinst van Hunkemöller
Een beauty area, parfumbar, selfiespiegel en experiencepaskamer. De nieuwe flagshipstore van Hunkemöller in de Kalverstraat bevat volop nieuwe elementen.

Human capital: Hoe een algoritme het ideale rooster maakt
Frederick W. Taylor verbaasde zich over de arbeidscultuur in fabrieken, waarin werknemers zo langzaam mogelijk werkten zonder ontslagen te worden, terwijl bazen hen zo min mogelijk betaalden. Door elk onderdeel van het arbeidsproces op de werkvloer te observeren en klokken, kon hij ruim honderd jaar geleden al de efficiëntste werkwijze bepalen. Zijn wetenschappelijke bedrijfsvoering (taylorisme) is nog altijd populair in fabrieken, callcenters en magazijnen, waarbij de stopwatches en notitieblokken zijn vervangen door technologie. Algoritmisch management rukt nu ook op in de traditionele dienstensector, zoals de retail. Percolata is één van de bedrijven uit Silicon Valley die zich hierop richten.

Aanmelden voor de gratis dagelijkse nieuwsbrief van RetailWatching? Dat kan hier.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!