Alibaba gaat een strategische samenwerking aan met Bailian Group. Daarmee willen beide partijen de mogelijkheden voor ‘nieuwe vormen van retail’ onderzoeken.
Met de samenwerking moet de digitale expertise van de e-commercegigant worden gecombineerd met fysieke winkels en andere offline toepassingen. Alibaba en Balian willen ‘de kracht van big data gebruiken om integratie tussen offline winkels, productverkoop, logistiek en betaalsystemen te bereiken’, zo melden beide bedrijven in een statement.
Alibaba en Bailian gaan onder meer samenwerken op het gebied van winkelontwerp, technologie en logistiek. “De nieuwe retail hernieuwt de relatie tussen consumenten, producten en winkelruimte met behulp van mobiel internet en big data”, aldus Alibaba-ceo Daniel Zhang. Hij noemt de samenwerking met Bailian een ‘belangrijke mijlpaal’ in de evolutie van de Chinese retail.
Bailian Group is een van de grootste retailconcerns van China. Het bedrijf omvat 4700 winkels in tweehonderd steden, waaronder supermarkten, gemakswinkels en drogisterijen vallen.
Eerder werd al bekend dat Alibaba het Chinese warenhuisconcern Intime Retail Group heeft overgenomen. Naast het inzetten van technologie in fysieke winkels, wil Alibaba ook een fysiek netwerk voor zijn eigen klanten creëren, bijvoorbeeld met pick-up points.
Reacties 0