De abonnementsdienst die bol.com deze week lanceerde voor e-books, ondermijnt het traditionele model van het betalen per boek. “Maar het wordt vervangen door iets veel beters”, zegt bol.com-ceo Daniel Ropers tegen de Volkskrant.
Enkele honderden Nederlandse uitgevers hebben zich al aangesloten bij Kobo Plus, dat bol.com in samenwerking met e-readerfabrikant Kobo lanceerde. Alleen al de laatste week zijn er volgens hem duizenden titels bijgekomen. “Dus het zou me verbazen als het aanbod niet heel veel verder groeit.”
Bol.com en Kobo hebben tweeënhalf jaar gewerkt aan hun dienst. Niet alleen om de techniek te verbeteren, maar ook vanwege onderhandelingen met uitgevers. Ongeveer veertig procent van de opbrengst gaat naar bol.com en Kobo, de rest naar de uitgever. Bovendien wordt pas geld verdiend als minstens twintig procent is uitgelezen.
De dienst is volgens Ropers voor zowel lezers, uitgevers als auteurs beter dan het ‘oude model’. Ook consumenten die nu zeventig of tachtig euro per jaar uitgeven aan boeken, verwacht hij te kunnen overhalen een abonnement op Kobo Plus te nemen.
Reacties 0