De opmars van e-commerce heeft de stijging van de Nederlandse consumentenprijzen vorig jaar met zo’n 0,1 procentpunt gedempt. Dat komt onder meer doordat huishoudens online een prijsvoordeel ervaren, stelt De Nederlandsche Bank.
Tweederde van de consumenten meent geld te besparen door online te winkelen in plaats van in fysieke winkels, blijkt uit een enquête van DNB. Gemiddeld schatten zij het prijsvoordeel op 6,5 procent. Die schatting sluit volgens DNB goed aan bij andere studies, die percentages tussen vier en elf procent vinden.
Zolang het aandeel van e-commerce in de particuliere consumptie toeneemt, wordt de inflatie volgens DNB gedrukt. Omdat dat aandeel nu nog relatief beperkt is en naar verwachting nog flink zal groeien, verwacht de centrale bank dat het neerwaartse effect op de prijzen ook zal toenemen.
Over het werkelijke verschil tussen online- en winkelprijzen zijn geen cijfers beschikbaar. De onlineprijzen zouden volgens DNB lager kunnen uitvallen doordat webwinkels minder kosten hebben en doordat e-commerce tot meer concurrentie tussen aanbieders leidt. Dat laatste komt door de toegenomen prijstransparantie, doordat consumenten online eenvoudig prijzen kunnen vergelijken.
Reacties 0