​‘Supers stunten onverantwoord met bier’

Dat de bierprijs in de horeca veel meer is gestegen dan in supermarkten, komt doordat winkels het als ‘stuntartikel’ gebruiken. Dat stelt Koninklijke Horeca Nederland naar aanleiding van CBS-cijfers over de bierprijsontwikkeling.

Uit deze week gepubliceerde CBS-cijfers bleek dat een biertje in de horeca gemiddeld 42 procent duurder is dan in 2006. In supermarkten is die stijging gemiddeld veertien procent. Bij de horeca werd daarbij gekeken naar de prijs per consumptie, terwijl voor supers de literprijs werd aangehouden. “Het CBS vergelijkt appels met peren”, stelt KHN-voorzitter Robèr Willemsen.

Supermarkten gebruiken bier ook om klanten naar de winkel te lokken, zegt Willemsen. “Ze gebruiken bier als stuntartikel, KHN vindt dat onverantwoord.” Bovendien hebben brouwers hun prijzen voor de horeca in de afgelopen tien jaar met vijftig tot zestig procent verhoogd. Daardoor is de inkoopprijs van een liter bier in de horeca volgens Willemsen bijna twee keer zo hoog als de verkoopprijs in de supermarkt.

Het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP pleitte eind vorig jaar al voor minder gestunt met bier in supermarkten. Zowel voor supers als horeca pleit de organisatie voor een minimumprijs, waarbij een krat van 24 flesjes in de supermarkt zo’n 8,50 euro mag kosten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!