​Amazon, Zalando en H&M beboet voor misleiding

​Amazon, Zalando en H&M beboet voor misleiding

Negentien grote webwinkels zijn het afgelopen jaar in Frankrijk beboet vanwege misleidende marketingpraktijken. Zij moesten bij elkaar 2,4 miljoen euro betalen, schrijft Le Parisien.

Onder de bestrafte retailers zijn Amazon, Zalando, H&M en Comptoir des Cotonniers. De boetes zijn gegeven voor het voeren van valse promoties, waarbij kunstmatig verhoogde referentieprijzen worden getoond. “De prijzen die op veel van deze websites werden getoond, zijn in werkelijkheid nooit gehanteerd”, zegt secretaris Martine Pinville van de Franse Raad voor Consumenten.

De misleiding is aan het licht gebracht door het Franse overheidsorgaan DGCCRF, dat consumenten beschermt tegen fraude. Onder meer Zalando en Amazon gingen direct akkoord met de boete, waarmee zij volgens directeur Nathalie Homobono van DGCCRF indirect toegevend misleidend te hebben gehandeld. De retailers hebben toegezegd deze praktijken in de toekomst niet meer toe te passen.

Een aantal retailers, waaronder H&M, weigert vooralsnog de boete van 490 duizend euro te betalen. DGCCRF is een strafzaak tegen hen gestart.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!