Het prijsbeleid in de retail komt verder onder druk te staan. Reden daarvan is de reeds geoptimaliseerde interne kosten en inkoop. Hierdoor zal de aandacht verschuiven naar prijsdifferentiatie waarbij voor hetzelfde product verschillende prijzen kunnen worden gevraagd.
Dat blijkt uit onderzoek van het IBM Nederland-programma `The Future of Growth`. In de toeristische sector worden deze prijsdifferentiatie al toegepast. Nederlandse retailers zijn over het algemeen terughoudend met het toepassen van prijsdifferentiatie. Eerder kregen Sainsbury`s, Tesco en Coca Cola veel commentaar over de toegepaste differentiatie.
Topman Harry Bruijniks van Laurus is van mening dat prijsdifferentiatie kan helpen het rendement van winkels te verbeteren. De klant is prijsbewust en de prijs is een belangrijk hulpmiddel voor de positionering en de concurrentie. Met differentiatie in prijs en in aanbod kunnen ondernemers zich richten op verschillende consumentengroepen. Daarbij werkt het verschil in aanbod mee aan het onderscheidend vermogen van de retailer.
Prijsbeleid onder druk
Gepubliceerd op 29 november 2005 om 00:00
Reacties 0