Action heeft zijn omzet vorig jaar zien oplopen tot 2,68 miljard euro. Dat is 34 procent meer dan een jaar eerder, toen de twee miljard net niet werd bereikt.
De groei wordt veroorzaakt door zowel winkelopeningen als de bestaande vestigingen. De like-for-like omzet nam met 6,9 procent toe, terwijl het winkelbestand vorig jaar met een recordaantal van 197 vestigingen groeide tot 852. Action zegt dit jaar sterk gestart te zijn en opnieuw meer winkels te willen openen dan een jaar eerder.
De verdere expansie moet Action schaalvoordelen opleveren. De retailer zag zijn ebitda-marge mede daardoor vorig jaar al oplopen van 11,3 naar 11,6 procent. De operationele ebitda nam toe van 226 naar 310 miljoen euro. Ondanks significante investeringen in de infrastructuur en nieuwe winkels, spreekt de retailer van een sterke cashflow. Daardoor was het onder meer mogelijk om de schuld in 2016 twee keer te herfinancieren.
Action opende vorig jaar honderd nieuwe winkels in Frankrijk, waar ook het eerste distributiecentrum buiten Nederland werd geopend. Verder gingen zestig filialen open in Duitsland. “Action is nu een echte Europese retailer, met een gezonde geografische spreiding”, aldus ceo Sander van der Laan.
Ook dit jaar zullen de meeste nieuwe winkels in Duitsland en Frankrijk worden geopend, gesteund door de opening van twee nieuwe distributiecentra in die landen. Action is momenteel in zes landen actief en sluit een verdere expansie niet uit. “Natuurlijk kijken we ook altijd waar verder mogelijkheden voor Action liggen”, laat een woordvoerder weten aan RetailNews, zonder daar verdere mededelingen over te kunnen doen.
Action laat verder weten zijn relatie met A-merken vorig jaar te hebben versterkt, waardoor er meer bekende kwaliteitsproducten worden verkocht. Verder wordt er ook meer direct geïmporteerd. Inmiddels zijn er ruim zestig mensen direct werkzaam voor Action in Azië.
Beppie Kielenstijn 12 sep, 10:59