Takeaway.com investeert in Duitsland vijf keer zoveel in marketing als in Nederland. Ceo Jitse Groen verwacht niet dat er een moment komt dat het budget in Duitsland in absolute bedragen omlaag kan, zegt hij in Het Financieele Dagblad.
De hogere marketinguitgaven komen onder meer doordat in Duitsland vijf keer zoveel mensen wonen als in Nederland, zegt Groen. Ook is een tv-commercial er duurder. De marketinguitgaven bij onze oosterburen zullen volgens de ceo wel lager worden in verhouding tot de omzet in het land. Die groeide met 53 procent tot 36,8 miljoen euro, terwijl de etenbestelsite er 51,2 miljoen euro investeerde.
Takeaway.com heeft begin dit jaar de commissies voor Duitse restaurants verhoogd. Zij dragen nu gemiddeld tien procent van de orderwaarde af aan het bedrijf van Groen. Dat was mogelijk doordat Takeaway.com er een machtspositie begint in te nemen, zegt Groen. “Dit moet ons ook helpen op weg naar winstgevendheid.”
Het marktleiderschap is volgens Groen essentieel, omdat er volgens hem per land ruimte is voor één dominante speler op de markt voor maaltijdbezorging. Takeaway.com concurreert in Duitsland met twee sites van Delivery Hero, maar heeft naar eigen zeggen inmiddels een aandeel dat zo groot is als die twee samen.
Takeaway.com leed vorig jaar een verlies van 30,9 miljoen euro, een stijging van 58 procent. De omzet nam met 45 procent toe tot 111,6 miljoen euro.
Reacties 0