Agrifirm is te spreken over de resultaten van winkelketen Welkoop in 2016. Het moederbedrijf rept van ‘een uitstekend jaar’ en ‘een uitstekende prestatie in een moeizame markt waarbij andere ketens slechte resultaten meldden’.

Het succes is volgens Agrifirm het gevolg van eerder ingezette kostenbesparingen, tijdig inspelen op ontwikkelingen en de goede band van de klanten met het merk. Specifieke cijfers over Welkoop deelt de land- en tuinbouwcoöperatie niet. Vorig jaar werd gesproken over een jaaromzet van tweehonderd miljoen euro voor de 160 winkels van Welkoop.

De winkels van Welkoop zijn de enige ‘niet-kernactiviteit’ van Agrifirm. De retailtak werd in 2015 in de etalage gezet, maar er kon met geïnteresseerden geen overeenstemming worden bereikt over de verkoopprijs. Het verkoopproces werd daarop gestaakt.

Agrifirm was in 2016 goed voor een omzet van 2,2 miljard euro, tegenover 2,4 miljard een jaar eerder. De winst liep terug van 76,2 naar 30,6 miljoen euro.