Bol.com heeft tweehonderd verkooppartners onder de loep genomen na meldingen over nepproducten. Daarvan hebben er twintig een officiële waarschuwing gekregen en zijn drie bedrijven inmiddels van het platform verwijderd. Dat laat directeur Daniel Ropers weten tegenover het Algemeen Dagblad.
Begin dit jaar meldde de krant dat er duizenden vervalste merkartikelen via bol.com zijn verkocht. React, een organisatie die jaagt op vervalsingen, heeft afgelopen jaar zeker twintig zaken aangespannen tegen partijen die via het platform van bol.com verkopen. Zo kocht iemand een oplader en usb-lader voor zijn iPhone, waarbij het logo, de merknaam Apple en een ‘echtheidscertificaat’ in de boekjes was opgenomen. De producten bleken echter acht gram lichter dan de originele van Apple.
“Ieder consument die iets vervelends meemaakt is er één te veel”, stelt Ropers. “Gelukkig bleek dat het leveren van nepartikelen écht de uitzondering is.”
De twintig bedrijven die een waarschuwing hebben gekregen moeten volgens hem de teksten op hun website aanpassen. Ze mogen producten verkopen die niet van Apple afkomstig zijn, maar misleidende teksten zijn daarbij uit den boze. “Het belangrijkst is volgens mij of het artikel waarmaakt wat het belooft”, aldus Ropers.
Bol.com liet onlangs al weten een programma te ontwikkelen waarbij het op basis van eigen data en feedback betere voorspellende analyses kan maken. Zo moet het opsporen van nepartikelen en andere vormen van misbruik makkelijker worden.
Martijn Wismeijer 9 jan, 15:13