Nederlandse bloemisten hebben vorig jaar 4,2 procent meer omzet geboekt dan een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van Vereniging Bloemist Winkeliers (VBW).
De brancheorganisatie maakte vorig jaar al een groei van 3,6 procent bekend. “De Nederlandse bloemist zit weer structureel in de lift”, concludeert directeur Marco Maasse. “Het gros van de winkels zet na een aantal moeilijke jaren de weg naar boven weer in.”
Bloemisten hebben hun marktaandeel vorig jaar kunnen vasthouden op 51 procent. Verder werd per aankoop meer uitgegeven dan in de jaren ervoor. Zo lag het aankoopbedrag bij bijna een op de drie van de consumenten boven de vijftien euro, tegenover een kwart in 2014.
Verder blijkt uit de cijfers dat het aantal jonge kopers toeneemt. Vorig jaar was zestig procent van de plantenkopers jonger dan 40 jaar, tegenover 32 procent in 2010. De meeste omzet uit de verkoop van bloemen (zeventig procent). Gemengde boeketten zijn daarbij nog altijd het populairst, maar monobossen winnen terrein.
Ondanks de hogere inkoopprijs is de winst volgens de brancheorganisatie gezond gebleven. Vooral winkels die een duidelijke keuze maken zijn succesvol, stelt Maasse. “Bloemisten die kiezen welk segment ze willen bedienen en daar hun formule op afstemmen worden door de consument goed gevonden.”
Reacties 0