​Winkelverkopen nemen toe in de EU

De detailhandelsverkopen in de Europese Unie zijn in februari met 0,7 procent toegenomen ten opzichte van een jaar eerder. In de eurozone is een vergelijkbare groei gerealiseerd, zo blijkt uit cijfers van Eurostat.

De groei volgt op een voorzichtige start van het jaar. In januari lag de groei op 0,2 procent in de EU en 0,1 procent in de eurozone. In vergelijking met februari vorig jaar liepen de verkopen met respectievelijk 2,2 en 1,8 procent op.

Zowel de food- als non-foodsector is verantwoordelijk voor de toename van de verkopen in februari. Non-food groeide met 1,1 procent in de EU en met 0,9 procent in de eurozone, onder meer door een stijgende kledingverkoop. De groei in de foodsector ligt op respectievelijk 0,5 en 0,7 procent.

De grootste stijging werd waargenomen in Portugal, waar de verkopen met 3,1 procent toenamen. Kroatie (2,8 procent) en Slovenië (2,3 procent) completeren de top drie. In Malta (min 0,8 procent), Letland (min 0,7 procent) en België (min 0,6 procent) werden de grootste dalingen genoteerd. De cijfers van Nederland worden zoals gebruikelijk niet gepubliceerd.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!